ارگ های روز دنیا
ارگ های روز دنیا
 
 
پنج شنبه 17 بهمن 1392برچسب:, :: 14:25 ::  نويسنده : پیمان زیره ای

 

 

 

 

حصول " شاهكار" از اجراي موسيقی با Pa2X

دستگاه Pa2X  ، همراه و يار عالي برای موسيقيدان‌ها، آهنگسازها، تنظيم كننده‌ها و نوازندگان است كه به سادگي ايده‌های موسيقيايی را در بهترين حالت به فرم اجرايیِ قابل شنيدن، تبديل می‌‌كند.

به كمك تكنولوژی تعاملي برگرفته شده از RX  ، اين دستگاه خصوصيات حالت‌هاي مختلف صدا دهي در سازها را در كنار صداهاي بي‌نظير خود، قرار مي‌دهد. از ديگر قابليت‌هاي چنين دستگاهي مي‌توان به خصوصيات پخش فايل‌هاي MP3  ، ولوم‌هاي دسترسي مستقيم جهت تنظيمات صدا، صفحه نمايش لمسي و رنگي تاشو داراي موتور محرك، ريتم‌هاي زنده و واقعي و قسمت Sequencer  با قابليت‌هاي كمك كننده به آهنگساز را نام برد. با بهره‌گيري از تمامی اين امكانات در كنار هم، استعداد و توانايي‌هاي خود را شكوفا كنيد- نه اينكه آنها را سركوب كنيد!

كيبوردي با كاربري آسان

برخلاف تكنولوژي بسيار پيچيده كه در طراحي و ساخت اين دستگاه قدرتمند بكار رفته شده، مسئله استفاده آسان و راحت از اين دستگاه براي ما بسيار حائز اهميت است. اما مسئله تنها اين نبود؛ ما قصد داشتيم تا دستگاهي با قابليت حسي موسيقيا‌يي بالا، سريع الانتقال، با قابليت اجراي بي‌عيب و نقص در اختيارتان قرار دهيم.

صفحه نمايش رنگي دستگاه به كمك قابليت تنظيم زاويه خودكار (داراي موتور محرك) و همچنين با بهره‌گيري از هفت رنگ متنوع پيش فرض، به عنوان رنگ پس زمينه، امكان وضوح ديد و حس بهتر نسبت به صفحه را تحت هر گونه شرايط محيطي جهت يك اجراي مطلوب فراهم مي‌كند. به علاوه، شما مي‌توانيد با استفاده از اهرم خلاص کننده صفحه نمايش، حتي در زمانی که دستگاه خاموش است، آنرا در زاويه ديد دلخواه تنظيم كنيد.

با بهره‌گيري از 2 حالت نمايش مختلف، يكی Easy  و ديگري Expert  نوازنده مي‌تواند نحوه نمايش اطلاعات بر روي صفحه را تعيين كند. حالت نخست يا همان Easy  سبب مي‌شود تا تنها اطلاعات اصلي و ضروري و بصورت ساده و به دور از پيچيدگي بر روي صفحه نمايش، نشان داده شود. اين در حالي است كه در حالت Expert  (تخصصي) تمامي اطلاعات با جزئيات بر روي صفحه نشان داده خواهد شد. همانگونه كه خود شما شاهد هستيد، هيچ چيزي نمي‌تواند مانع از اجرای حرفه‌ای شما، بر روي اين دستگاه شود.

2 كليد و 8 ولوم قابل برنامه ريزی (ولوم نهم هميشه برای كنترل صدای قسمت MP3  بكار می‌رود و تنها در قسمت صدای ارگ آنالوگ اهرمی به عنوان يك اهرم كمكی بكار گرفته مي‌شود) بروي اين دستگاه اين قابليت را به شما مي‌دهد تا آنها را به شیوه مورد نظر خود جهت استفاده در اجراهاي مختلف، تنظيم كنيد.

به عنوان مثال در اجراي يك آهنگ از آنها در جهت تنظيم اهرم‌هاي كنترلي صداي ارگ استفاده كنيد و در اجراي آهنگي ديگر آنها را به عنوان تنظيم ميزان صداي قسمت‌هاي مختلف ريتم و يا ميكروفون بكار بگيريد.

هنگاميكه براي استفاده از دستگاه به راهنما نياز داريد، حتماً به سراغ سيستم راهنما (Help  ) دستگاه كه داراي چندين زبان مختلف مي‌باشد، رفته و اطلاعات مورد نياز خود را از آن قسمت دريافت كنيد.

تغييرات با استفاده از لمس ولوم‌هاي كشويي، ولوم‌هاي چرخان و قسمت‌هاي عددي

قطعا بر روي صفحه نمايش، ولوم‌هايي از نوع كشويي، چرخان و يا قسمت‌هايي كه مربوط به تغييرات مقادير عددي هستند را مي‌بينيد. فقط نگاهشان نكنيد! آنها را لمس كنيد! خواهيد ديد كه با لمس كردن آنها بر روي صفحه نمايش و فشار به جلو و يا كشيدن به سمت عقب، مقاديرشان تغيير خواهد كرد. از اين خاصيت مي‌توانيد جهت تنظيم كردن مقادير مختلف آنها در شرايط متفاوت استفاده كنيد. حتي در قسمت مربوط به سرعت پخش ريتم، با انجام اين عمل مي‌توانيد سرعت موسيقي در حال اجرا را بصورت تدريجي افزايش و يا كاهش دهيد.

صفحه كليد 76 تايي پيشرفته

با بهره‌گيري از صفحه كليد 76 تايي كه از جنس كليدهاي نيمه سنگين (شبيه به پيانو) روي اين دستگاه تعبيه شده است، مي‌توانيد حس بسيار نزديكی شبيه به نواختن پيانو در هنگام نواختن با اين دستگاه بدست آوريد.

يك كيبورد حرفه‌اي با صداهاي حيرت انگيز

مسلماً، قدرتمندي و انتقال احساس در اجرای موسيقي بدون داشتن صداهای عالي و با كيفيت بر روي Pa2X  براي شنونده و مخاطب، بي‌معني خواهد بود. Pa2X  با استفاده از تكنولوژي (EDS  ) بكار گرفته شده در M3  Korg  قابليت توليد صداهاي متفاوت و با كيفيت و حيرت‌آور را برای خود فراهم ساخته است.

صدای پيانوی منحصر به فرد Pa2x  ، برگرفته از دستگاه پيانوي ديجيتال   C-720  KORG  ، بصورت صداي چند لايه‌اي مي‌باشد.

صداهاي KORG  از نظر كيفيت در كل جهان شناخته شده و سرآمد است و اكثر موزيسين‌ها در اقصي نقاط دنيا نيز به اين قضيه متفق القول می‌باشند. سيستم نوين توليد صدا در دستگاه Pa2x  ، صداهايي با كيفيت بالاتر، قدرتمندتر، شفاف‌تر، پيچيده‌تر و طبيعي‌تر حتي به نسبت صداهايي كه از قبل بر روي دستگاه‌هاي ديگر KORG  موجود بوده را توليد مي‌كند. حجم بالاي حافظه اختصاص يافته به Pa2x  ، جهت ذخيره صداها با جزئيات بيشتر موجب توليد صداهاي بسيار طبيعي‌تر و صداهايي با چندين لايه مختلف مي‌گردد. اين به منزله شنيدن صداهاي سازهاي مورد علاقه خود با كيفيت و نزديك و زنده بودن هر چه بيشتر به سمت يك صداي ساز طبيعي مي‌باشد.

هم گام با بهره‌گيري از چنين حجم اطلاعات صوتي وسیع، تعداد هم زماني نت‌هاي قابل اجرا نيز به 120 نت بصورت هم زمان ارتقا پيدا كرده است تا بتواند علاوه بر صدای ساز اصلی، تكنيك‌های مختلف ساز نوازی را نيز در كنار آن به اجرا درآورد.

در حافظه اصلی دستگاه Pa2x  بيش از 950 صدای ساز مختلف كه بطور مثال مشتمل بر پيانوي آكوستيك (واقعي) كه از صدای پيانوی رويال كنسرت نمونه برداری شده (صداها شامل صدای سيم‌هاي پيانو در حالات مختلف: با پدال و بدون پدال) به همراه 63 عدد درام كيت مي‌باشد. به علاوه قسمت مربوط به RAM  دستگاه قابليت اضافه كردن صداهای جانبي ( توسط خود كاربر) تا 256 عدد و 64 درام كيت به همراه قابليت سريع تغييرات را دارد.

صدای اضافه و جانبی

اگر هنوز حس مي‌كنيد كه به عنوان يك كاربر Pa2x‌، صداهای موجود بر روی دستگاه، پاسخگوی نياز شما نيست، مي‌توانيد از قابليت ارتفا و افزايش صداي اين دستگاه بهره بگيريد. دستگاه Pa2x  مناسب جهت استفاده موزيسين‌هايي كه ترجيح مي‌دهند از صداهاي خود در اجراهايشان استفاده كنند طراحي و توليد شده است. با بهره گيري از قابليت اضافه كردن صدا با فرمت فايل Wave  ، AIFF  و فرمت KORG  و همچنين مجموعه قدرتمند نمونه های صدا AKAI  كه بزرگترين مجموعه صدای سازهای موجود مي‌باشد مي‌توانيد در حافظه 128 مگابايت تعبيه شده روي اين دستگاه، صداهاي جانبي مورد نظر خود را اضافه كنيد. (حافظه جانبي تا 256 مگابايت قابل افزايش است).

قسمت پردازش و ویرایش صداي Pa2x  قابليت‌هايي همچون Loop  ، برش ، نرمالايز نمونه‌های صدا را نيز به شما مي‌دهد قسمت "  Sliec Time  " يكي از ويژگي‌هاي منحصر بفرد اين دستگاه است كه با استفاده از آن شما مي‌توانيد قسمتي از يك صداي ريتميك را بگونه‌اي منظم و در قالب برشهاي زماني منظم طوري خرد كنيد كه بتوانيد در كنار قسمت‌هاي مختلف يك ريتم از آن در اجراي زنده استفاده كنيد.

قابليت‌هاي ديگر صدا- به كمك تكنولو‍ژي RX   

هنگاميكه در قسمت Sequencer  دستگاه، موسيقي را ويرايش مي‌كنيد چنانچه از صدای گيتار در اين آهنگ استفاده كرده باشيد، با اضافه كردن RX-Guitar  و بصورت خودكار نحوه نواختن ساز گيتار بروی اين دستگاه شبيه سازی شده و حس نوازندگي واقعي گيتار را به شنونده منتقل خواهد كرد.

افكت‌ها

سال‌هاست كه شركت KORG  دستگاه‌هاي پردازشگر افكت با كيفيت بالا براي مصارف حرفه‌اي Studio  توليد مي‌كند. دستگاه Pa2x  داراي 4 نوع پردازشگر افكت مجزا است كه با استفاده و بهره‌گيری از همين پردازشگرهای افكت حرفه‌ای در جهت توليد افكت‌های قدرتمند، موجب توليد صدايي بسيار با كيفيت‌تر مي‌گردد.

از سری‌های افكت‌هاي موجود مي‌توان به انواع Reverb  ، انواع Delay  ، Chorus  ها و ... اشاره كرد كه مجموعاً 125 سري افكت دستگاه Pa2x  را تشكيل مي‌دهند.

در ضمن پردازشگر صدا و افكت TC Helicon  بصورت مجزا قابليت پردازش افكت‌هاي صوتي بر روي Vocal  را برعهده دارد.

هر تراك سه نوع كنترل كننده اكولايزر در حالت‌هاي فركانس‌هاي Low,Mid,High  دارد. اين كنترل كننده‌ها قابليت ذخيره شدن را دارند تا كاربر بتواند با تنظيم‌هاي مورد نظر خود به كيفيت صداي مطلوب و دلخواه خود دسترسي پيدا كند.

در نهايت پس از تنظيم كنترل EQ  هر تراك مي‌توان به يك Equlizer‌كلي نيز دسترسي داشت. اين EQ  مي‌تواند بر تمامي صداهاي تنظيم شده اعمال شود و حاصل را قبل از خروجي نهايي، دستخوش تغييرات نهايي گرداند. از اين قابليت براي تطبيق صداي در حال پخش با محيطي كه در آن اجراي موسيقي انجام مي‌پذيرد مي‌توان استفاده نمود.

بخش گيتار و NTT  در ريتم

بخش گيتار اين قابليت را به نوازنده مي‌دهد تا بتواند از ساز گيتار موجود در كيبورد خود، يك اجراي طبيعي حاصل کند. قسمت صداي گيتار در انواع موسيقي، معمولاً يكي از بحث برانگيزترين بخش‌هاي يك آهنگ مي‌باشد بطوريكه حتي غالباً از قسمت‌هاي ريتم هم مهمتر به نظر مي‌رسد. معمولاً قسمت‌هاي صداي گيتار اضافه شده به ريتم خيلي مصنوعي به گوش مي‌رسند و يا حالت طبيعي ندارند و بهمين جهت نياز به ويرايش بسيار زيادي داريد تا صداي آن را طبيعي كنيم. با اين وجود Pa2x  با رويكردي منحصر بفرد به كمك برنامه خاص جهت حل اين مشكل باعث شده تا قسمت گيتار، تا حد امكان صدايي بسيار طبيعي‌تر به نسبت قبل داشته باشد.

قسمت NTT  باعث مي‌شود تا با هوشمندي خاص در هنگام تغيير آكوردها، كمترين تغيير نت به گوش شنونده برسد و يكپارچگي قطعه در حال پخش حفظ گرديده و پيوستگي نت‌ها (Legato  ) حفظ شوند.

تكنولوژي قدرتمند

در دنيا KORG  اولين شركتي بود كه 2 پخش كننده MIDI  مستقل بطور همزمان را بر روي يكي از اولين دستگاه‌هاي قدرتمند خود يعني Pa80  ، معرفي نمود. و هم اكنون اين قابليت با امكانات پيشرفته‌تر بر روي مدل Pa2x‌  معرفي و عرضه مي‌شود. پخش انواع فايل‌هاي MIDI‌، فايل‌هاي Karaoke  ، مدل‌هاي مختلف با استانداردهاي متفاوت MIDI  2و1 Level ، نمايش هم زمان ترانه آهنگ و آكوردهاي آن از جمله اين خصوصيات است. به علاوه با پيشرفت تكنولوژي در عرصه پخش فايل‌هاي MP3 بر روي اين دستگاه شما قادر خواهيد بود تا 2 فايل MP3 مجزا را درست همانند يك DJ بطور مستقل از هم پخش كنيد، سرعت آنها را كم يا زياد كنيد، Transpose كنيد و با استفاده از يك ولوم كشويي بنام Cross Fader ما بين 2 موسيقي خود هماهنگي در پخش ايجاد نمائيد. براي اين كار نياز به هيچ دستگاه جانبي اضافه‌ای نداريد و همگي اينها بصورت آماده روي دستگاه Pa2x در اختيار شماست.

همچنين قسمت ضبط MP3 اضافه شده روي Pa2x اين امكان را به شما مي‌دهد تا نواختن خود را با صداهاي دلخواه اجرا نموده، همزمان به همراه آن بخوانيد و كل آن را ضبط كنيد. Pa2x همانند يك استوديوي كامل با تجهيزات فوق العاده پيش رفته در دستان و خدمت شماست.

TC Helicon داخلي

از آنجا كه شركت TC-Electronics يكي از شركت‌هاي پيشتاز در امر توليد محصولات پردازش صدا و هارموني‌هاي صوتي مي‌باشد، لذا بر آن شديم تا براي دستيابي به نهايت قدرت پردازش صداي خواننده، از كمك اين شركت استفاده كنيم. به همين جهت Pa2x‌ داراي پردازنده صداي خواننده شركت TC Helicon مي‌باشد. مشخصاتي همچون اكولايزر، Compressor ، Reverb, Delay, Gate هايي كه بر روي صدا اعمال مي‌شود همگي به فرم خاص جهت اعمال به روي صداي خواننده طراحي و اجرا گرديده‌اند. با تركيب توانايي همچون Phantom Power‌ قابل اعمال روی اتصالات XLR/Combo balanced اين قابليت كه بتوان از تجهيزات پيش رفته استوديويي و ميكروفونهاي كاندانسر كه جهت كيفيت‌هاي بالا بكار مي‌روند را همزمان با 3 هارمونايزر صداي طبيعي داخلي تركيب كرد را در اختيار كاربر قرار مي‌دهد و كاربر مطمئن خواهد بود كه بهترين و با كيفيت‌ترين صداي قابل توليد را بدست خواهد آورد. مهم‌ترين پارامترهاي كنترل كننده صداي خواننده در صفحه اصلي صفحه نمايش به همراه ولوم‌هاي كشويي كنترل صدا در اختيار كاربر خواهد بود. به سادگي و راحتي فقط ميكروفون را وصل كرده و آهنگ خود را اجرا كنيد!

چه كارهایی مي‌توانيد باريتم بكنيد؟

فقط كافيست كه يك Groove انتخاب كرده، سپس تعدادي ساز كوبه‌اي به آن اضافه كنید و مقداري با Bass آنرا پركنيد. و سرانجام با بهره‌گيري از 5 كانال صداي ديگر از ادوات و سازهاي مورد نظر به آن در هارموني‌هاي مطلوب اضافه نموده و يك ريتم زنده داشته باشيد. هم زمان با تغيير آكورد، همگي قسمت‌هاي همراهي كننده (5 بخش آكورد+ باس) متناسب با آكورد نواخته شده، هارموني مورد نظر ساخته شده توسط شما را پخش خواهند كرد. با اين روش شما مي‌توانيد هزاران سبك موسيقي را ساخته و بصورت زنده اجرا كنيد.

ريتم‌هاي جديد مي‌توانند با تركيب سريع بخش‌هاي مختلف از ريتم‌هاي موجود ساخته شوند. با اضافه كردن قسمت‌هايي همچون Fill3/Break ، Ending3 , Intro3 حتي جذابيت بيشتري به ريتم‌هاي خود مي‌بخشيد و اجراي زنده‌تر و قدرتمند‌تري را به نسبت قبل انجام مي‌دهيد.

اگر چنانچه به دنبال ريتم‌هاي آماده بيشتري نيز هستيد مي‌توانيد آنها را از شركت‌هاي توليد كننده ديگر براي دستگاه Pa2x خود خريداري نمائيد. براي اطلاعات بيشتر نيز مي‌توانيد به سايت Korgpa.com مراجعه كنيد.

قسمت‌هاي Sequencer , Backing Sequence

هم زمان با وجود Sequncer پيشرفته قابل برنامه ريزي براي هر تراك از آهنگ، شما مي‌توانيد براي ساختن موسيقي‌هاي خود از Backing Sequence هم استفاده كنيد. براي اين كار نيازي نيست تا شما حتماً يك آهنگساز حرفه‌اي باشيد. تنها كاري كه بايد بكنيد اينست كه با استفاده از يك ريتم دلخواه، موسيقي خود را اجرا و در قسمت Backing Sequence ضبط كنيد. در مدت زمان كوتاهي مي‌توانيد موسيقي‌هاي راحتي را جهت استفاده‌هاي مختلف و در عين حال سريع بسازيد.

كتابچه آهنگ

اين ويژگي منحصر به فرد قابليت اجراي زنده آسانتري را به شما مي‌دهد. در حقيقت "كتابچه آهنگ" يا همان Song Book يك بانك اطلاعاتي موسيقي است. اين بانك اطلاعاتي شامل آدرس‌هاي مختلفي از فايل‌هاي ريتم، صداها، MP3ها، فايل‌هاي Karaoke و ... مي‌باشد. تنها كاري كه بايد انجام دهيد اينست كه ريتم خود را انتخاب كرده، صداهاي دسترسي سريع (STS ) را تنظيم و ذخيره كنيد، افكت‌ها را مشخص كنيد، سرعت را تنظيم كنيد و همگي را به سرعت ذخيره كنيد. سپس به هنگام اجرا، آهنگ مورد نظر خود را انتخاب كرده و گزينه "Play " را انتخاب كنيد. تمامي تنظيمات از پيش ذخيره شده براي آهنگ مورد نظر شما، سريعاً فراخواني شده و در اختيار شما جهت اجراي زنده قرار مي‌گيرد.

قابليت تنظيمات

بر روي Pa2x شما تقريباً همه چيز را مي‌توانيد تنظيم كنيد و به شكل مورد نظر خود درآوريد. شما مي‌توانيد ريتم‌ها Performance Padها، صداها، آهنگ‌ها، كتابچه موسيقي، تنظيم‌هاي مربوط به ولوم‌ها، كليدهاي قابل برنامه‌ريزي، پدال‌ها، تنظيم‌هاي مربوط به كانال‌هاي MIDI ، تنظيمات كانال‌هاي خروجي و غيره را تغيير و تنظيم‌هاي جديد را ذخيره كنيد.

گام‌ها و دستگاه‌هاي (دستگاه ها، ردیف ها، آوازها) مختلف نيز بر روي دستگاه Pa2x قابل تنظيم و ذخيره است. شما مي‌توانيد گام‌هاي موسيقي ايراني را بر روي اين دستگاه تنظيم نموده و در گوشه‌ها و رديف‌ها و آوازهاي منحصر بفرد موسيقي ايراني با اين تنظيمات بنوازيد.

عمليات كامل Restore, Backup, Rename, Copy, Delete, Save, Load همگي بر روي فايل‌ها و Folderها قابل اجرا است. اين اعمال هم بر روي فايل‌هاي موجود در هارد ديسك داخلي و هم USB هاي متصل به دستگاه قابل اجرا میباشد.

اتصالات ورودي و خروجي

دستگاه Pa2x بطورطبيعي از4خروجي صدا ‌مجزا بصورت Balanced/Unbalanced و 2 ورودي آنالوگ مجزا يك ورودي ميكروفن XLR/Balanced با قابليت استفاده از سوئيچ Phantom Power ، يك USB به عنوان اتصال به كامپيوتر و 2 USB جهت اتصال به حافظه‌هاي فلش مموری و يا Host برخوردار است. از آنجا كه Pa2x يك محصول حرفه‌اي است داراي خروجي صدا ازنوع ديجيتال بصورت (S/P DIF) نيز مي‌باشد. توسط كيت ويدئويي (تصوير) VIF4 كه بصورت اختياري قابليت نصب بر روي دستگاه را دارد مي‌توانيد اطلاعات مربوط به ترانه آهنگ را در قالب PAL و يا NTSC بر روي يك مانيتور و يا تلويزيون خارجي نمايش دهيد.

USB

از طريق 2 پورت Host USB موجود برروي Pa2x ، قابليت‌اتصال به دستگاه‌هايي از قبيل فلش مموری ،هارديسك DVD ياCD و حتي Floppy Drive را خواهيد داشت. از اين 2 پورت موجود، يكي در جلو جهت دسترسي مستقيم و سريع و ديگري در پشت دستگاه قرار دارند. توسط یک پورت USB Drive مي‌توانيد Pa2x را به كامپيوتر متصل كرده واز اين طريق به عمليات رد و بدل اطلاعات بين Pa2x از روي SSD دستگاه و يا هارديسك با كامپيوتر در حجم وسيعي دسترسي پيدا كنيد.

درايو هاردديسك

شما بر روي اين دستگاه يك هارديسك با فضاي ذخيره بالا داريد. پس مي‌توانيد هر آنچه را كه نياز داريد بر روي آن ذخيره نمائيد و به هنگام اجراي زنده از آنها استفاده كنيد . در هنگام ضبط اجراي خود، كه ممكن است به همراه خوانده صورت پذيرد و از طريق بورد MP3 دستگاه انجام ميشود ، از هارديسك به عنوان ذخيره اين اطلاعات استفاده خواهد شد.

 

 

سازگاري

چنانچه شما يكي از كاربران قديمي شركت KORG باشيد، زماني كه متوجه مي‌شويد كه Pa2x با سري‌هاي قبل از خود يعني Series Pa1x, Pa8o, Pa6o, Pa5o- سازگاري دارد قطعا خوشحال خواهيد شد و مي‌تواند فايل‌هاي مربوط به آنها را بخواند . اين بدين معني است كه صداها ريتم‌ها و آهنگ‌هاي موجود بر روي Pa1x, Pa8o, Pa6o, Pa5o- همگي قابل اجرا برروي Pa2x هستند. والبته Pa8oo نيز از اين قاعده مستثني نيست.

وب‌سايت KORG براي‌سري Pa

جهت استفاده از امكانات بيشتر، دموها، آپديت‌ها، گرفتن دفترچه‌هاي راهنما به سايت Korg Paseries مراجعه كنيد.

 

 

 



صفحه قبل 1 صفحه بعد

درباره وبلاگ

سلام به وبلاگ من خوش آمدید من پیمان هستم 20 ساله حدود 5 ساله دارم نوازندگی می کنم با بیشتر ارگ های روز دنیا هم کار کردم البته کار خودم رو با pa50 شروع کردم و در حال حاضر با pa3x pro کار میکنم.
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان ارگ های روز دنیا و آدرس payman-hd.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 16
بازدید دیروز : 6
بازدید هفته : 22
بازدید ماه : 43
بازدید کل : 21292
تعداد مطالب : 8
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1



Alternative content