pa500
 
ارگ های روز دنیا
ارگ های روز دنیا
 
 
پنج شنبه 17 بهمن 1392برچسب:, :: 1:22 ::  نويسنده : پیمان زیره ای

"کوچولو آبی رنگ" اولین دستگاه ارگ حرفه ای با قیمت نازل

Pa500 دستگاهی مناسب برای استفاده موزیسین ها، آهنگسازان و مبتدی ها است. چنانچه ارگ های Korg را مانند یک خانواده در نظر بگیریم، میتوان Pa800 و Pa2x را برادر های بزرگ Pa500 بحساب آوریم. دستگاه Pa500 نیز از تکنولوژی RX استفاده میکند. تکنولوژی که موجب تولید صدایی بسیار عالی توسط یک ارگ معمولی میگردد. در کنار امکانات انحصاری Korg همچون XDS ، صفحه نمایش لمسی، دسترسی مستقیم به کلید های تنظیم ربع پرده، جوی استیک چهار طرفه، تنها چیزی که این دستگاه را متمایز میسازد، قیمت پایین آن است.

مشخصات متناسب با خاورمیانه این دستگاه

یکی از بارز ترین مشخصات این دستگاه، وجود قسمت کلیدهای دسترسی مستقیم به سوری-کرون میباشد. تعبیه یک اکتاو مینیاتوری کوچک دارای چراغ LED بروی هر کلید متناظر با نتهای موجود در هر اکتاو، موجب میگردد تا با فشردن کلید مربوطه بر روی این قسمت، تنظیمات کوک جدید برای کلید متناظر فراخوانی شده و دستگاه موسیقیایی جدیدی را بروی اکتاو تعریف کند.

جوی استیک یکی دیگر از ابزارهای پر کاربردی است که نوازندگان در منطقه خاورمیانه از آن در اجراهای خود استفاده می نمایند. نوازندگان منطقه خاور میانه استفاده از جوی استیک را به استفاده از Wheel (حالت نیم دایره ای و یا کره ای) ترجیح میدهند.

صداهای منطقه خاورمیانه، از دیگر امکانات موجود بر روی این دستگاه است. صداهایی همچون: قانون، عود، نی، کواله، ارکستر زهی عربی، قانون ترمولو، عود ترومولو، طبل ارکستر تیمپانی و گروه بادی برنجی فرنچ هورن از دیگر صداهای موجود بروی این دستگاه است. برای اجرای موسیقی های محلی، وجود سازهای بادی چوبی از جمله سورنا و مجویز برای این دستگاه تعبیه شده است. وجود صداهای سازهای کوبه ای که مشتمل بر 805 صدای اختصاص یافته به منطقه خاورمیانه است نیز گوشه دیگری از امکانات این دستگاه است.

ریتمها: بر روی این دستگاه انواع و اقسام ریتمهای مربوط به منطقه خاورمیانه وجود دارد. نوازنده قابلیت استفاده از 6 پیش درآمد و 6 خاتمه را برای هر ریتم دارد که همگی آنها سازگاری کامل با قسمت سوری-کرون دارد. دستگاه Pa500 Oriental دارای 128 قسمت PAD که قابلیت استفاده از قطعه های ریتمیک را به نوازنده میدهد نیز میباشد. قسمت PAD ها نیز سازگاری کامل با قسمت سوری-کرون را دارد. در کنار همه ریتم های موجود، ریتم های کلاسیک از قبیل: وحده، مقسوم، بلدی، ایوب، مسمودی، سماعی، 10/8 و ریتم های محلی مانند: سعیدی، کتکفتی، نواری، فلاحی و بسیاری ریتم های دیگر را نیز میتوان بر روی این دستگاه داشت. ریتم های مربوط به مناطق مختلف همچون:

تونس: فذانی، بونوارا، ذئبی، ثوقوئا، سعداوی، علجی

مراکش: کراچی، عیساوی، شهراوی شئبی

عراق: چابی، گنابی، جرجینا، الروب ثلاث، خشابه

خلیجی: رومبا خلیجی، خبیطی، بندری، دوثری، شئبی

و بسیاری دیگر را نیز میتوان نام برد.

صداهای درخشان در یک ارگ حرفه ای ظریف

در یک ارگ، همه چیز با صدا شروع میشود. به کمک تکنولوژی EDS (Extended Definition Synthesis) که در هسته پردازش صدای Korg M3 موجود است، دستگاه های Pa800 و Pa2x و همچنین Pa500 نیز از آن بهره مند میگردند، که توسط این خصوصیت Pa500 قادر به تولید 80 صدا بطور همزمان خواهد بود. وجود بیش از 880 صدای آماده و قابل ویرایش ( مشتمل بر صداهای GM و 56 درام کیت ) مجموعه گسترده ای از صداهای شفاف که همگی خصوصیاتی از قبیل عمق صدا، کشش، نوانس، قدرت و ... شامل میشود را برروی این دستگاه رقم میزند. در قسمت مربوط به ذخیره صداهای دلخواه، قابلیت ذخیره صداها تا 128 فضا برای صدای ساز و 64 فضا برای درام کیت تعبیه شده است.

افكت‌ها

سالهاست كه شرکت KORG دستگاه های پردازش گر افکت با كيفيت بالا براي مصارف حرفه‌اي Studio تولید مي‌كند. دستگاه Pa500 دارای 4 نوع پردازش گر افکت مجزا است كه با استفاده و بهره‌گيری از همان پردازش گرهای افکت حرفه‌ای در جهت تولید افكت‌های قدرتمند، موجب تولید صدايي بسیار با كيفيت‌تر مي‌گردد. از سری‌های افكت‌هاي موجود مي‌توان به انواع Reverb، انواع Delay، Chorus ها و ... اشاره كرد كه مجموعاً 124 سري افکت دستگاه Pa500 را تشكيل مي‌دهند. هر تراك سه نوع کنترل کننده اكولايزر در حالت‌هاي فركانس‌هاي Low, Mid, High دارد. این کنترل‌كننده‌ها قابلیت ذخیره شدن را دارند تا کاربر بتواند با تنظيم‌هاي مورد نظر خود به كيفيت صدای مطلوب و دلخواه خود دسترسی پیدا كند. درنهایت پس از تنظیم کنترل EQ هر تراك مي‌توان به Equalizer‌ کلي نیز دسترسی داشت. این EQ مي‌تواند بر تمامی صداهای تنظیم شده اعمال شود و حاصل را قبل از خروجی نهايي، دستخوش تغييرات نهايي گرداند. از این قابلیت براي تطبیق صدای در حال پخش با محیطی كه در آن اجرای موسیقی انجام مي‌پذيرد مي‌توان استفاده نمود.

یک ارگ حرفه ای تکامل یافته توسط ریتم

هیچ شکی نیست که شرکت Korg در زمینه ریتمهای مورد استفاده خود، از کلاسی جهانی برخوردار است. بسیاری از ریتمهای استفاده شده در دستگاههای Korg توسط تنظیم کننده های بنام جهان، ساخته و تنظیم شده اند. نتیجه این امر بهره گیری Pa500 از حدود 320 ریتم متفاوت و پر قدرت بر روی این دستگاه میباشد. وجود این تعداد ریتم، باعث میشود که انواع ژانر های مختلف موسیقی را درکنار هم داشته باشیم. هریک از ریتمها دارای 8 کانال مجزا، 4 واریاسیون مختلف، 3 پیش درآمد و پایان دهنده، 3 عدد پاساژ میباشد. هر یک از ریتم ها یک محیط کامل موسیقی است. قسمتهای اضافی در یک ریتم میتواند در مکانی بنام Pad ذخیره و در هنگام اجرای ریتم، بصورت هماهنگ با موسیقی درحال نواختن، پخش شود. ويژگيهاي ديگري همچون Manual Bass, Bass Inversion, Tap Tempo, Fade in/out, Synchro Start/Stop نيز مي‌توانند بصورت مجموعه‌اي از ويژگيهای مختلف، در كنار هم در يك ریتم استفاده شوند.

قسمت گیتار

با استفاده از بخش گیتار موجود در Pa500 ، با نواختن نتهای موسیقی بطور معمولی توسط يك صدای گیتار، حس نواخته شدن يك ساز گیتار واقعی را تجربه میكنيد. معمولاً يكی از مسائل بحث برانگیز در يك قطعه موسیقی ساخته شده توسط سینتسایزر، قسمت صدای گیتار آن است. معمولاً نواختن ساز گیتار توسط كيبورد كار بسیار دشواری است تا آنجا كه نتیجه كار علیرغم ویرایش های زیاد، بازهم مصنوعی بودن آنرا تأييد مي‌كند. هم اکنون این قابلیت توسط قسمت پردازش گر صدای گیتار این دستگاه، به نوازنده داده میشود تا نت هاي نواخته شده معمولی را به شکل صدای نواخته شده گیتار توسط يك نوازنده حرفه ای گیتار تبدیل كند.

همه چيز در كنار هم

آيا نياز به تعويض سريع صداها داريد؟ STS در خدمت شماست! با بهره گيري از قابليت تعبيه 4 كليد مجزا STSبراي هر ريتم، شما مي‌توانيد صداهاي مورد نظر خود را كه از قبل بر روي ريتم‌ مورد نظرتان ذخيره نموده‌ايد به سرعت فراخواني كرده و از آن استفاده كنيد. هر یک از 256 حافظه Performance نيز اين قابليت را در اختيار شما قرار مي‌دهد تا بتوانيد: ريتم، صداها، افكت‌ها، سرعت و ‌گام اجراي آهنگ را براي هر قطعه از موسيقي مورد نظرتان تعريف كرده و هنگام اجرا از آن استفاده كنيد.

قسمت آهنگسازی

در كنار قابلیت آهنگسازی کانال به کانال، شما مي‌توانيد با استفاده از backing sequence در عرض چند دقیقه موسیقی خود را بسازید. حتی افراد مبتدی نیز بدون نیاز به آگاهی از پیچیدگی های آهنگسازی، با استفاده از این قابلیت مي‌توانند ایده های موسیقی خود را سریعاً اجرا و پیاده سازي كنند. در قسمت Step/Entry مي‌توان به راحتی نت ها را يكی پس از ديگري وارد نموده و در انتها به حاصل كار گوش داد. چنانچه قسمتی از آن به اصلاح و ویرایش نیاز داشته باشد این امر به راحتی امکان پذیر است. با این روش خواهید دید كه موسیقی های بسیار پیچیده و حرفه ای را بدون نیاز به توانايي و مهارت خاص در زمینه كيبورد نوازی، خواهید ساخت. از این موسیقی ساخته شده مي‌توانيد در اینترنت ، برنامه های مختلف،Multimedia و... استفاده كنيد.

اجرای بی وقفه

شايد يكی از دغدغه‌هاي يك نوازنده بهنگام اجراي زنده، پيوسته بودن موسيقي درحال اجرا است. چيزي كه همواره يك نوازنده را نگران مي‌سازد، قطع شدن موسيقي در حال اجراست. به كمك قابليت XDS (Cross Fade) نوازنده ديگر نگران قطع موسيقي در حال پخش نخواهد بود چون همزمان دو موسيقي در حال پخش وجود دارد و به كمك ولوم Fade مي‌توان بين این موسيقي ها حركت كرد و يكی از آن دو را پخش كرد، درنتیجه موسيقي هيچگاه از پخش باز نخواهد ايستاد. پخش انواع فايل‌هاي MIDI‌، فايل‌هاي Karaoke ، مدل‌هاي مختلف با استاندارد های متفاوت، نمایش هم زمان ترانه آهنگ و آکورد های آن، درست همانند يك DJ بطور مستقل از هم، از جمله این خصوصیات است.

مشخصات کتابچه آهنگ توسعه یافته Korg

این ویژگی منحصر به فرد قابلیت اجرایی زنده آسانتر را به شما مي‌دهد. در حقیقت " کتابچه آهنگ " یا همان Song Book يك بانک اطلاعاتی موسیقی است. این بانک اطلاعاتی شامل آدرس‌هاي مختلفی از فايل‌هاي ریتم، صداها، فايل‌هاي Karaoke و ... مي‌باشد. تنها كاری كه باید انجام دهید اینست كه ریتم خود را انتخاب كنيد، صداهای STS را تنظیم و ذخیره كنيد، افكت‌ها را مشخص كنيد، سرعت را تنظیم كنيد و همگی را به سرعت ذخیره كنيد. سپس به هنگام اجرا، آهنگ مورد نظر خود را انتخاب كرده و گزینه "Play" را انتخاب كنيد. تمامی تنظیم های از پیش ذخیره شده براي آهنگ مورد نظر شما، سریعاً فراخوانی شده و در اختیار شما جهت اجرای زنده قرار مي‌گيرد.

كيبوردی با کاربرد آسان

برخلاف تکنولوژی بسیار پیچیده كه در طراحی و ساخت این دستگاه قدرتمند بكار رفته شده، مسئله استفاده آسان و راحت از این دستگاه براي ما بسیار حائز اهمیت است. اما مسئله تنها این نبود؛ ما قصد داشتیم تا دستگاهی با قابلیت حسی موسيقيا‌يي بالا، سریع انتقال، با قابلیت اجرايی بي‌عيب و نقص در اختیار تان قرار دهیم. كليد و ولوم قابل برنامه ریزی بروي این دستگاه این قابلیت را به شما مي‌دهد تا آنها را به شیوه مورد نظر خود جهت استفاده در اجراهای مختلف، تنظیم كنيد. هنگاميكه براي استفاده از دستگاه به راهنما نیاز دارید، حتماً به سراغ سیستم راهنما (Help) دستگاه كه دارای چندین زبان مختلف مي‌باشد، رفته و اطلاعات مورد نیاز خود را از آن قسمت دریافت كنيد. با بهره‌گيري از 2 حالت نمایش مختلف، يكی Easy و ديگري Expert نوازنده مي‌تواند نحوه نمایش اطلاعات بر روي صفحه را تعيين كند. حالت نخست یا همان Easy سبب مي‌شود تا تنها اطلاعات اصلی و ضروری و بصورت ساده و به دور از پیچیدگی بر روي صفحه نمایش، نشان داده شود. این در حالی است كه در حالت Expert (تخصصی) تمامی اطلاعات با جزئیات بر روي صفحه نشان داده خواهد شد. همانگونه كه خود شما شاهد هستید، هیچ چیزی نمي‌تواند مانع از اجرای حرفه‌ای شما، بر روي این دستگاه شود.

ذخیره اطلاعات جهت دسترسی های بعدی

وجود پورت USB/MIDI برروی Pa500 امکان انتقال اطلاعات فایلهای MIDI و دیگر اطلاعات بین کامپیوتر و حافظه SD Memory موجود برروی دستگاه را به کاربر میدهد. همچنین برروی قسمت پشت دستگاه پورتهای ورودی و خروجی MIDI ، ورودی صدای 1و2 ، خروجی صداهای چپ و راست، خروجی هدفون، یک پورت پدال دمپر و یک پورت پدال قابل برنامه ریزی نیز وجود دارد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ

سلام به وبلاگ من خوش آمدید من پیمان هستم 20 ساله حدود 5 ساله دارم نوازندگی می کنم با بیشتر ارگ های روز دنیا هم کار کردم البته کار خودم رو با pa50 شروع کردم و در حال حاضر با pa3x pro کار میکنم.
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان ارگ های روز دنیا و آدرس payman-hd.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 6
بازدید هفته : 9
بازدید ماه : 30
بازدید کل : 21279
تعداد مطالب : 8
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1